Ada Aku Kisah!


Manuskrip Ada Aku Kisah!

DI LARANG COPY PASTE!

HAK TERPELIHARA

TEKAN 'SIGN IN' ANDA DI DALAM LIST KESAYANGAN SAYA EKK...

Saturday, September 22, 2012

Ada Aku Kisah! BAB 19


Ada Aku Kisah!


Hak Cipta Terpelihara. 
Jadi sebarang Copy paste ADALAH DILARANG SAMA SEKALI!
Jika ada kesilapan ejaan atau pun ayat, harap maklum manuskrip Ada Aku Kisah! belum lagi di edit oleh pihak EDITOR.


BAB 19

Aku baca dengan teliti, satu persatu.
Resipi diet. Kacang bendir 6 biji. 1 pelepah daun selasih. Bahan tumbuk : Bawang merah 2 ulas. Bawang putih 1 ulas. Ikan bilis 2 sudu besar. 6 biji lada hitam. Tumbuk semua bahan sehingga hancur dan masukkan air. Didihkan dan setelah itu masukkan kacang bendir. Angkat dan hidangkan!
“Nampak mudah aje resipi diet ni. Aku nak masak sekejap lagi.”
Air liur bertakung di dalam mulut, aku telan. Slurppp. Kecur!
Aku bergegas ke dapur. Mak tak ada ke Bandar dengan ayah, bayar bil api dan air. Sebelum mak balik, lebih baik aku cepat-cepat masak. Kalau mak ada leceh! Semuanya tak betul. Lepas tu aku cadang nak buat ayam panggang. Bila mak dan ayah balik nanti, mesti mak dan ayah terkejut! Terutama sekali dah tentulah mak aku!
“Kacang bendir. Hah! Ada pun!”
Aku kais dalam tempat menyimpan sayur di peti sejuk. Nampaknya hasrat aku nak masak kacang bendir masak bening tercapai juga.
Aku kupas kulit bawang. Meleleh air mata aku. Bukan mudah nak memasak  rupanya ya. Aku terkial-kial menyukat ikan bilis dalam sudu besar.
“Kalau nak masak sedap dan menjadi, ikut resipi. Sukatan biar tepat. Nanti bila dah pakar, campak apa pun jadi!”
Aku ingat nasihat Kak Long. Aku terangguk-angguk macam Kak Long ada depan aku.
“Assalammualaikum!”
Aku berhenti dari menumbuk rencah di dalam lesung batu. Berdentam-dentum bunyi lesung, badan aku yang besar ni pun sama naik bergegar. Tak pe senaman jugak tu namanya.
“Assalammualaikum!”
Semakin kuat suara orang memberi salam.
Betul ke? Atau aku aje yang tersilap dengar? Aku berkata-kata di dalam hati.
“Jah! Ohh! Siah! Ada di rumah ke?”
Alamak! Suara Acik Munah. Aduh! Leceh! Mak pulak tak ada. Aku mendengus geram. Jawab salam atau diamkan aje? Aku berkira-kira. Aku jawab salam Acik Munah dalam hati.
“Siah! Ohh! Siah!”
Urghh... kuat suara Acik Munah melaungkan nama aku. Penting sangat ke? Terjerit-pekik!
“Waalaikumsalam Acik.”
Akhirnya aku menyahut juga. Aku bukan tak suka Cuma tak gemar dengan cara Acik Munah tu je.
“Ke mana kau Siah? Lama Acik bagi salam kau tak menyahut? Tidurlah agaknya tu. Baru bangun ya?”
Aku kesat peluh di dahi. Suka hati dia aje cakap aku tidur! Geramnya aku.. main tuduh melulu aje. Memang tak sesuai jadi mak mertua Kak Long.
“Siah, ada di dapur. Tengah masak.”
Aku menjawab sambil lewa. Nak bukak pintu pagar ke tak payah? Biar aje bercakap celah pagar! Mak pun bukannya ada.
“Bukaklah pagar ni Siah. Acik nak bagi kau buah kedondong ni hah.”
Kedondong?! Terus air liur aku cair. Pintu pagar aku buka. Sengaja aku bukak lambat-lambat.
“Banyaknya kedondong, Acik. Mana dapat?”
Bulat biji mata aku. Buah kedondong dalam raga bertukar tangan. Aku langsung tak jeling pun muka Acik Munah.
“Abang Kamal kau, kawan dia bagi pagi tadi. Banyak sangat tak termakan tu yang hantarkan ke sini. Mak tak ada?”
Aku mengganguk. Kemudian menggeleng.
“Mak dan ayah ke Bandar.”
Aku menjawab pendek, langsung tak mesra alam. Pintu pagar aku bukak sikit aje, sengaja biar Acik Munah tahu aku tak mengalu-alukan kedatangan dia.
“Apa yang kau masak Siah? Lentang-lentung bunyi lesung batu, Acik ingat mak kau tadi. Kau buat sambal belacan ke? Itulah yang paling mudah. Tak payah nak tumis.”
Ewahh.. jangan pandang aku sebelah mata okay! Apa ingat aku tak pandai masak ke? Huh! Aku tarik muka masam. Geram betul dengan Acik Munah. Selalu pandang rendah pada aku.
“Masak lauk bening kacang bendir.”
Aku menjawab dengan nada bengang!
“Eh! Sedap tu Siah. Masakan kesukaan Abang Kamal kau.”
“Abang Kamal suka kacang bendir masak bening ke Acik?”
Amboii! terus hilang bengang. Berbunga-bunga hati aku dengar nama Abang Kamal. Aku terjingkit sedikit mencari kelibat Abang Kamal.
“Mau taknya. Kacang bendir tu lah yang Abang Kamal kau ratah tiap hari. Tak pernah jemu.”
Aku mengangguk laju. Lapang dada aku, tak sia-sia aku berpeluh menumbuk tadi.  Rupanya lauk kesukaan Abang Kamal, jejaka idaman aku!
“Nanti Siah hantarkan semangkuk. Siah baru nak masak. masuklah dulu Acik.”
Aku bersopan-santunlah pulak. Kalau tidak tadi amboi! Bukan main lagi aku.
“Eh! Tak payah susah-susah. Kau makan ajelah sendiri Siah. Terima kasih banyak-banyak nanti Acik boleh masakkan Abang Kamal kau tu.”
Acik Munah bercakap sambil mencebikkan bibirnya.
Kecik hati aku. Sampai hati Acik Munah tolak macam tu aje. Aku bukan nak bagi dia pun, aku cuma nak bagi Abang Kamal rasa lauk masakan aku.
“Kau dah dewasa Siah. Belajar masak tu betul-betul. Biar cukup rasa garam dan gula. kalau tak pandai masak, mak mertua pun tak suka! Laki pun boleh lari!”
Ewahhh... kau tahu tak Acik Munah aku ni dah lama ada hati dengan anak bujang kau tu. Silap hari bulan kau tu jadi mertua aku. Baru padan muka kau! Lauk bening bendir aku hidangkan tiap hari.
“Siah tak cakap pun nak kahwin.”
Aku menjawab dengan nada merajuk. Acik Munah memang selalu cari pasal dengan aku. Tak suka aku dahlah! Tak perlu nak sindir aku.
“Lepas tu kau nak jadi anak dara tua? Siah... kau ni kan berbeza betul dengan Kak Long kau. Cantik, pandai memasak, bersopan-santun....”
Aku tunduk. Sayu dan sebak hati aku. Tiap kali terserempak dengan Acik Munah itu aje yang dia cakap. Aku tahulah aku ni besar! Tapi hati aku kecik!
“Dah, Acik nak balik. Hah! Kau yang tunduk aje tu kenapa? Pergilah sambung memasak sana tu. Jangan kau bakar dapur mak kau tu dahlah Siah.”
Acik Munah sudah pergi. Aku berlari masuk ke dalam. Air mata menitis. Sampai hati Acik Munah. Aku menangis teresak-esak.
Perlahan-lahan aku menapak ke bilik tidur. Aku capai cermin kecil. Cermin yang menjadi peneman aku di kala aku berduka.
“Cermin... aku ni buruk sangat ke di mata Acik Munah?”
Lama aku tenung cermin kecil. Airmata merembes laju. Aku halakan cermin ke arah lengan aku. Nampak besar dan berketul-ketul daging di bawah lengan aku. Aku pandang pula muka aku. Tak muat cermin!
Huaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa.... aku menangis sepuas hati.

.................

“Satu.. dua.. satu.. dua.. arghhhhh...”
Aku bersenam. Senaman kecil aje. Aku angkat kaki aku yang lebar dan aku tolakkan ke atas. Tak sampai 5 saat kaki aku jatuh semula ke bawah. Aku cuba lagi! Perghhh... Berat! Aku ulang dua, tiga kali. Ikut macam dalam tv. Akhirnya aku terlantar di atas lantai. Nafas tercungap-cungap, peluh merembes keluar.
“Penatnya!”
Aku mengeluh. Bobo dari tadi asyik memerhatikan aku bersenam dalam bilik. Molek aje dia duduk bawah katil. Mata kuyu menongkat dagu. Agaknya bosan tengok aku dari tadi asyik bersenam!
“Bobo kau kena sokong akak tau. Nanti kalau akak dah kurus. Kau jugak yang tumpang bangga.”
Aku tarik kaki Bobo dari bawah katil. Bobo mengiau. Tak suka agaknya aku ganggu dia yang sedang bersantai. Aku usap bulu Bobo yang gebu. Aku cium.
Aku melamun jauh...
“Kalau kau kurus Siah. Aku rasa kaulah gadis yang akan menjadi kegilaan ramai pelajar lelaki di sekolah kita. Percayalah apa yang aku cakap.”
“Aku bukan tak nak turunkan berat badan aku Olia. Tapi aku pelik. Semakin aku bersemangat nak turunkan berat badan aku. Semakin naik badan aku macam roti! Susahlah.. aku dah banyak kali cuba, puasa dan bersenam. Langsung tak berkesan! Makin naik adalah. Bosanlah aku.”
Aku melepaskan sebuah keluhan yang panjang.
“Kau jangan putus asa. Kau kena teruskan semangat kau tu. Memanglah mula-mula macam tu nanti lama-lama bila kau banyak berpuasa dan bersenam. Lelemak kau yang berketul tu akan terbakar. Kenalah banyak bersabar.”
Olia tak pernah putus asa memberikan aku semangat. Aku aje yang mudah mengalah dan mudah benar putus asa.
“Aku tengah cubalah ni.”
“Kau dah cuba timbang? Setakat seminggu lebih kau berpuasa, berapa banyak KG yang dah turun? Banyak tak? Sebab aku tengok kau dah susut sikit.”
Aku mengeluh lagi. Kali ini lebih panjang.
“Kau mesti tak percaya.”
Aku mengeluh lagi. Wajah Olia langsung aku tak pandang. Aku sedih.
“500 gm! Tak sampai sekilo pun. Huh!”
Biji mata Olia terbeliak. Kenapa tak percaya?
“Tipulah! Aku tengok badan kau nampak dah susut sangat. Aku ingat dalam 5 kg ada.”
Aku tergelak kecil. Gelak makan hati!
“Sekilo pun aku bersoraklah Olia, tak payah 5 kilo. Tak ada maknanya!”
Aku tunduk. Terbayang-bayang wajah Abang Kamal, Kak Long dan Acik Munah bersilih ganti. Mereka bertiga itulah insan yang bertanggungjawab menyebabkan aku berhempas-pulas nak turunkan berat badan!
“Siah!”
Aku terkejut. Lama rupanya aku melamun. Peluh yang meleleh dah kering! Lama aku melamun rupanya.
“Ada kuih apam balik kat bawah tudung saji. Kau makanlah mak dan ayah dah makan dalam kereta tadi.”
“Apam balik?!”
Sedap tu! Makan ke tidak ek?
Makan je Siah! Sedap apam balik tu!
Jangan makan Siah! Kau kan diet!
Makan ke tak? Makan ke tak? Aku berkira-kira.
“Makan ajelah Siah. Mak tinggalkan kau sepotong aje bukannya banyak pun. Mak tahu kau diet kan?”
“Mak ni! Siah tak dietlah!”
Aku menonong meninggalkan mak yang terkekeh ketawa.
“Hah! Nak ke mana tu?”
Mak sergah aku.
“Dapurlah cari apam balik! Mak ni pun.”


*Nama dan watak di atas tiada berkenaan dengan yang hidup atau pun yang mati*

Nantikan BAB...20 ;)

No comments: