Ada Aku Kisah!


Manuskrip Ada Aku Kisah!

DI LARANG COPY PASTE!

HAK TERPELIHARA

TEKAN 'SIGN IN' ANDA DI DALAM LIST KESAYANGAN SAYA EKK...

Thursday, September 20, 2012

Ada Aku Kisah! BAB 17


Ada Aku Kisah!


Hak Cipta Terpelihara. 
Jadi sebarang Copy paste ADALAH DILARANG SAMA SEKALI!
Jika ada kesilapan ejaan atau pun ayat, harap maklum manuskrip Ada Aku Kisah! belum lagi di edit oleh pihak EDITOR.


BAB 17


Aku berdiri lama di tepi pondok menunggu bas. Hari ini ayah tak dapat jemput aku, sebab ayah ada urusan luar daerah. Jadi terpaksalah aku balik dari kelas tusyen dengan bas. Olia pulak ponteng sebab ikut mak dan ayah dia ke Tesco! Teruk betul Olia tu kan, sanggup memonteng!
Aku mengipas-ngipas muka aku yang lebar dengan buku latihan Sains. Walaupun dah pukul 5 petang, mentari tetap memancarkan bahangnya. Aku seperti cacing kepanasan. Air mineral botol besar dah kering aku togok. Menyesal pulak aku tak bekal 2 botol! Bas pulak boleh lambat! Perut aku berbunyi. Biskut oreo aku boleh tak bawak tadi! Tercicir atas meja sebab aku kelam-kabut nak kejar bas. Takut terlewat ke kelas tusyen. Bosan betullah.
PON! PON!
Aku kenal sangat dengan bunyi hon kereta yang sudah berhenti betul-betul seberang jalan sana. Abang Kamal! Jejaka Malaya pujaan hatiku selain Aaron Aziz!
“Siah! Nak balik ke?”
Abang Kamal melaung dari celah cermin tingkap kereta yang di turunkan separuh.
Aku apalagi. Tak jawab apa terus melangkah ke arah kereta Satria Neo Abang Kamal. Ringan aje badan aku. Hilang rasa panas dan berbahang tadi. Hati aku berbunga-bunga.
“Haah Siah nak balik. Tunggu bas, dari tadi bas tak ada.”
Aku bongkokkan badan aku yang berpeluh macam baru berlari 100 meter. Sambil bercakap sempat juga aku hidu bau badan aku, masam ke tidak. Bau bedak Johnson & Johnson’s Pheww lega.
“Jom! Naik Abang nak balik juga ni. Tapi sebelum tu Abang nak cuci kereta dan hantar dokumen di office abang. Nak ikut tak? Tak kisah ke kalau terlambat sikit?”
Aku apalagi terus bukak pintu dan hempaskan punggung aku yang muat-muat aje atas kerusi sebelah pemandu. Itu pun sama sendat aje!
PSttttttttttttttttt...
Aku buat-buat tak dengar bunyi kusyen yang kempis di tenggelami punggung aku.
“Tak  apa, Lagi pun ayah memang tak dapat jemput Siah hari ni. Ayah ke Muar ada kerja luar daerah.”
Aku beria-ia bercakap. Kononya selamba, wal hal hati aku punyalah suka bagai nak apa!
Tak sangka petang ni boleh pulak terserempak dengan Abang Kamal. Jarang Abang Kamal lalu depan kelas tusyen aku. Memang rezeki akulah petang ni. Dapat aku jeling-jeling wajah tampan Abang Kamal.
“Siah berpeluh-peluh. Nah! Lap peluh tu.”
Abang Kamal menghulurkan sehelai tisu. Kereta meluncur laju.
Aku lap peluh aku berhati-hati, jangan sampai tisu tu terkoyak. Aku lipat aku simpan dalam kocek seluar aku yang besar. Balik nanti aku nak simpan dalam kotak ‘rahsia’ aku. Kenangan manis kononnya antara aku dan Abang Kamal.
“Siah dah makan? Nak pergi minum teh?”
Aku nak angguk atau geleng ek? Akhirnya aku angkat bahu. Pura-pura tak pasti konon!
“Siah tak lapar.”
Ehh! Lain pulak yang aku jawab. Aku memang lapar sebenarnya!
“Kita berhenti kat car wash, lepas tu kita minum teh kat warung sana tu. Jom!”
Ehh.. rileks.. rileks Abang Kamal. Tak perlu paksa, aku memang dah gatal sangat nak duduk berlama-lama dengan Abang Kamal. Laju aje aku menghayun langkah. Abang Kamal mendahului aku. Serius, badan aku memang ringan semacam aje ni. Hilang segala lenguh di betis aku yang macam bunting kerbau tu!
Aku duduk di atas kerusi plastik. Sempat juga aku jeling, takut kaki kerusi plastik tu halus. Aku takut tergolek atas tanah! Siapa yang malu? Siah jugak!
“Teh tarik satu. Siah nak minum apa?”
“Sama.”
Lembut suara aku. Aku dari tadi asyiklah membetulkan t-shirt lengan panjang yang tiba-tiba terasa longgar. Dah kurus sikit agaknya aku, atau mungkin juga baju tu dah kembang?
“Tak nak makan roti canai?”
Aku menggeleng. Padahal airliur aku cair dari tadi. Bau aroma kari kambing. Perghhh!
“Roti telur satu. Kuah kari ayam.”
Kari ayam??? Perghhhhhhh...
Aku telan airliur. Menyesal pulak tak order. Control Siah, control...Tak pe.. tak pe.. balik nanti aku akan panggang roti canai segera!

TRITT!!

Pesanan masuk! Mesti Olia. Kalau tak Olia mesti mak. Aku buka dan baca.
“Siah, kau kat mana? Dah balik tusyen ke?”
Olia. Aku dah agak dah.
“Dah. Tengah mengeteh!”
Aku cepat balas msg, senyuman terukir di bibirku.
“Dengan siapa?”
Kepoh betul Olia. Aku balas lagi.
“Adalah... J
Aku tersengih.
“Ala cakaplah mengeteh dengan siapa? Ayah kau eh??”
Aku tersengih. Jari aku pantas membalas msg Olia.
“Syy... diam-diam. Nanti aku story.”
Aku tergelak kecil. Terbayang-bayang wajah Olia yang menjeling nakal.
“Siah tusyen apa tadi?”
Alamak! Terlupa aku Abang Kamal ada dengan aku. Aku cepat-cepat simpan handset dalam kocek seluar aku yang besar. Besar dan gedoboh!

TRITT!!!

Ada msg masuk. Aku tahu Olia lagi. Aku buat tak dengar.
“Err.. apa Abang cakap tadi?”
Aku sengaja buat tak dengar. Saja nak dengar suara Abang Kamal pujaan hati aku tu. Pheewitt...
“Siah tusyen apa hari ni?”
Sedapnya suara Abang Kamal. Macam suara Jamal Abdilah penyanyi pujaan mak. Patutlah mak berkenan sangat nak jadikan Abang Kamal menantu dia.
“Sains dan English.”
Aku menjawab dengan penuh sopan. Abang Kamal terangguk-angguk.
“Siah dah ready untuk peperiksaan SPM nanti?”
Aku mengangguk laju. Ala.. Abang Kamal ni janganlah Tanya aku pasal sekolah. Tak gentle betullah! Ceritalah hal lain, aku kan dah dewasa! Aku menjerit di dalam hati. Aku dah dewasa, aku tak nak Abang Kamal anggap aku masih budak lagi. Aku dah besar! Ehem!
“Sunyi rumah tak ada Kak Long kan?”
Alaa.. Abang Kamal ni, kisah Kak Long janganlah sebut. Ceritalah pasal kita aje. Aku hampir nak melalak. Kecik hati aku tau!
“Dah biasa.”
Wah! Aku menjawab selamba. Nak tunjukkan pada Abang Kamal aku ni dah dewasa, bukan Siah yang comel dia selalu dukung tu!
“Kenapa Kak Long, balik KL awal sangat? Kan dia cuti seminggu, tak sampai 5 hari dah balik.”
Kak Long lagi! Terus mood aku yang ceria menjunam tetapi masih terkawal lagi.
“Kak Long ada kerja. Dia akan ke Paris minggu depan.”
Nak aje aku cakap, Kak Long cuma anggap Abang Kamal sebagai Abang, lebih dari itu memang tidak! Dan Kak Long sukakan Dato Borhan yang tua tu! Bukan dengan kau Abang Kamal pujaan hatiku. Aku menjerit dalam hati.
“Paris? Kan dah nak masuk bulan puasa tak lama lagi.”
“Tak lama seminggu. Lepas tu kalau jadi 2 tahun Kak Long akan menetap di Paris.”
“2 tahun?!!”
Menyembur air teh yang Abang Kamal hirup. Tu baru tahu Kak Long aku nak ke Paris 2 tahun. Kalaulah Abang Kamal dapat tahu BF Kak Long sebaya dengan Ayah, mesti dia pengsan atas meja!
“2 tahun??!”
“Mungkin. Tapi mak tak izinkan.”
Suara aku mendatar. Jaki betul aku tengok Abang Kamal, bukan main susah hati nampaknya.
“2 tahun lama sangat tu. Paris bukannya dekat, jauh.”
Wajah tampan Abang Kamal bertukar muram. Aku yang jadi pemerhati sedikit-sebanyak tersinggung dengan perubahan Abang Kamal.
“Abang Kamal, pujuklah Kak Long. Jangan bagi Kak Long ke Paris.”
Aku tak sanggup berpisah dengan Kak Long. Aku menahan hati yang sebak. Janganlah kau menangis Siah!
“Macam mana nak pujuk Kak Long? Abang sms dia tak pernah balas.”
Eh! Betul ke? Wahh.. bagusnya. Ceria wajah aku, tapi aku pura-pura terkejut.
“Kak Long busy agaknya. Tak payahlah Abang risau. Kak Long okay, je tu. Abang nak tanya Kak Long apa? Siah ada boleh tolong sampaikan.”
Cewah aku jadi mak nam! Aku betulkan tempat duduk aku. Terasa melorot ke bawah. Kenapa aku rasa badan aku macam ringan semacam aje ni ek?
“Abang dapat rasa Kak Long dah ada kekasih.”
Tahu tak pe! Kak Long memang tak ada hati dengan kaulah Abang Kamal! Aku menguntum senyuman.
“Apa Siah?”
Abang Kamal berhenti mengunyah roti canai telur. Dahinya berkerut merenung aku.
“Err... Kak Long tu perahsia orangnya. Siah memang tak tahu apa-apa.”
Aku bohong! Cover line gitu!
“Kak Long secantik itu takkan tak ada lelaki yang jatuh hati dengan dia di KL sana tu.”
 “Mana Abang tahu?”
Dalam hati berbunga-bunga! bagus kalau Abang Kamal dapat rasakan yang Kak Long dah ada kekasih hati!
“Hari tu masa Kak Long balik, Abang ada ajak dia pergi minum. Kak Long tak nak. Muka dia pun tak ceria dan peramah macam dulu. Agaknya Kak Long memang tak suka Abang nak pinang dia. Sebelum ni dia okay je.”
Tahu tak apa! Memang Kak Long tak suka pun! Eee.. nak aje aku beritahu. Lupakan aje Kak Long tu Abang Kamal. Aku kan ada! Siah sentiasa menanti Abang Kamal sampai bila-bila. Kembang-kempis hidung aku.
“Nganga mulut. Abang suapkan roti. Banyak ni, macam tak boleh habis.”
Aku tersipu-sipu. Aku memang kecur dari tadi. Nak bukak ke tidak mulut aku tu? Malulah! Tapi aku kecur tengok roti canai telur yang tebal dan nampak lembut.
“Auumm...”
Akhirnya masuk juga sepotong roti canai telur ke dalam mulut aku. Aku bukak sikit aje, malu weh! Dengan Abang Kamal.
“Siah lapar ke? Nak Abang orderkan roti sekeping?”
Aku cepat-cepat menggelengkan kepala. Jam tu jugak aku telan roti canai dalam mulut. Aku ingat nak aku kemam lama sikit, buat hilangkan rasa kecur. Memang sedap roti canai yang Abang Kamal suapkan tadi.
Kalaulah Olia nampak adegan romantis antara aku dengan Abang Kamal. Confirm Olia pengsan!
 “Abang nak tanya sikit boleh tak Siah?”
Aku terkejut. Ni mesti nak tanya aku pasal Kak Long lagi, jemulah. Tak boleh ke cerita pasal aku dengan kau aje Abang Kamal!
 Aku cicip air teh tarikh. Sedap betul! Lega tekak aku. Menyesal pulak aku tak order roti canai. Roti canai kosong sekeping pun jadilah.
“Err... Siah agak-agak Kak Long tu dah ada kekasih ke?”
Laa.. soal lagi! Soalan yang sama aje yang Abang Kamal ajukan pada aku. Hai! Abang Kamal... aku yang sejak dulu memang ada hati pada kau, kau tak nak. Kak Long aku tu jugak yang kau kejar. Sekarang siapa yang susah? Aku jugak!
Aku minum teh tarik dengan sekali teguk. Aku takut sebenarnya. Takut terlepas cerita! Naya!
“Entah. Siah tak tahu.”
Aku angkat bahu. Dah hilang mood aku nak berlama-lama dengan Abang Kamal. Jeles? Mungkin juga.
“Cuba Abang agak sendiri, ada ke tak ada Kak Long tu kekasih hati?”
 Aku sengaja nak duga Abang Kamal.
Terbayang-bayang wajah Dato Borhan kekasih Kak Long. Aku mula membezakan Dato Borhan dengan Abang Kamal. Peh! Macam kayu dengan arang! Apa taknya sorang muda dan gagah dan seorang lagi tua beruban tetapi kaya.
“Entah. Tak boleh nak agak.”
Abang Kamal mengangkat bahu. Sambil melepaskan sebuah keluhan.
 “Err... Siah nak tanya Abang sikit boleh tak?”
Wah! Aku pulak menanya. Saje je.
Aku renung wajah tampan Abang Kamal yang muram sejak tadi. Handsome betullah Abang Kamal ni! Geram aku eee...
“Tanya? Tanya apa?”
Abang Kamal tergelak kecil. Handsomenya kau!
“Err... kenapa Abang Kamal suka Kak Long?”
“Kenapa Abang suka Kak Long?”
Abang Kamal tersenyum mengulum. Kepalanya terhanguk-hanguk. Matanya jauh melamun ke tengah jalan.
“Pertama sebab Kak Long lemah-lembut orangnya. Bersopan santun bila bercakap. Cantik. Pandai ambil hati orang tua. Dan... sebab... sebab..”
Ohh... jadi aku tak adalah cirri-ciri macam Kak Long? Aku tahan nafas, terasa sebak menyesak di dada aku. Sikit aje lagi aku nak merajuk!
Lagi! Lagi! Hadoiii.... Lama sangat aku nak tunggu Abang Kamal bercakap. Tergagap-gagap!
“Pasal Kak Long slim? Cantik pakai kebaya?”
Wah! Aku cedok ayat Acik Munah, mak Abang Kamal.
Abang Kamal laju mengangguk-anggukkan kepalanya.
“Itu salah satunya.. kenapa Abang sukakan Kak Long. Dia nampak ayu dan anggun.”
Aku pejamkan mata. Nafas aku tarik dalam-dalam dan aku lepaskan perlahan-lahan.
Serta-merta perut aku terasa kenyang!
Aku dah nekad! Masih belum terlambat untuk aku bertindak!
“Betul ke Siah tak nak makan ni?”
Aku mengangguk laju. Serius perut aku tiba-tiba kenyang.
“Bang! Kereta dah siap!”
Aku dan Abang Kamal berjalan beriringan menuju ke kereta satria neo yang telah berkelinyau. Aku nampak bayang-bayang aku dari pintu kereta yang berkilat.
Besarnya  aku!


*Nama dan watak di atas tiada berkenaan dengan yang hidup atau pun yang mati*

Nantikan BAB...18 ;)

No comments: