Ada Aku Kisah!


Manuskrip Ada Aku Kisah!

DI LARANG COPY PASTE!

HAK TERPELIHARA

TEKAN 'SIGN IN' ANDA DI DALAM LIST KESAYANGAN SAYA EKK...

Thursday, February 21, 2013

Sinopsis Untukmu Yuna


♥ Untukmu Yuna ♥

Terbitan Buku Prima ~ Tahun 2011

Muka Surat ~ 460

Harga ~ RM19.90

Sinopsis ♥ Untukmu Yuna ♥


Juliana (Yuna) dan Jannah (Ana) adalah dua beradik yatim piatu yang dipelihara oleh Pak Bashir dan Puan Kasmah semenjak mereka kecil lagi. Kehidupan mereka sangat daif. Tinggal di pondok buruk umpama menanti rebah. Dengan kehidupan kais pagi makan pagi. Kerana kemiskinan Yuna dan Ana sentiasa menjadi bahan cemuhan dan cacian di sekolah dan juga penduduk kampung. Terutama sekali Mak Ngah Munah yang sememangnya tidak sukakan Yuna, Ana dan Puan Kasmah yang dia anggap sebagai perampas harta pusaka peninggalan Arwah Neneknya.

Walaupun kesekolah jarang bersarapan, pakaian buruk dan kasut lusuh. Yuna dan Ana sangat bijak dan sentiasa menjadi contoh kepada pelajar-pelajar yang lain. Ramai pelajar yang cemburukan Yuna. Sehinggalah suatu hari Hasmudi pelajar dari bandar yang baru sahaja berpindah ke kampung telah menaruh hati terhadap Yuna. Yuna sedar siapa dirinya, insan miskin yang tak punya apa-apa. Tanggungjawabnya terhadap ibu angkat yang terlantar sakit lebih di utamakan.

Demi mengubah nasib keluarga, Pak Bashir sangup bekerja ke Sabah meninggalkan keluarganya yang daif. Mak Ngah Munah mengambil kesempatan yang ada. Dia yang menyebabkan Puan Kasmah meninggal dunia. Semenjak itu Yuna dan Ana di jaga oleh Mak Ngah Munah.

Bermulalah episod hitam dua beradik yang di dera dengan kejam setiap hari oleh Mak Ngah Munah. Mereka tidak di beri makan dan minum. Di pukul dan di terajang. Di kurung di kandang kambing. Malah di ugut jika rahsia jahat Mak Ngah Munah terbongkar, dia akan bunuh Pak Bashir. Akhirnya dua nyawa terkorban dengan tragis. Mak Ngah Munah mati di tusuk parang tajam oleh Ana. Dan akhirnya Ana juga menemui ajalnya. Berakhir sudah satu seksaan yang Maha kejam.

Mendung baru sahaja berarak pergi. Satu lagi kisah yang mengejutkan. Apabila Pak Bashir telah menerima lamaran seorang lelaki hartawan untuk di jodohkan dengan Yuna. Lelaki yang lebih tua dari Yuna dan sesuai di panggil bapa. Demi menutup buah mulut orang kampung dan membalas jasa baik bapa angkatnya, akhirnya Yuna telah di nikahkan dengan Dato Darwish.

Nama sahaja isteri kepada hartawan, sepanjang bergelar isteri Yuna tidak pernah di sentuh oleh Dato Darwish. Dato Darwish masih tidak dapat melupakan Arwah isterinya. Tekanan mulai di rasai oleh Yuna yang setia dan sentiasa mengharapkan cahayamata menghiasi kehidupannya yang umpama permaisuri di istana besar.

Yuna di sahkan hamil dari benih Dato Darwis suami yang dia cintai. Kehidupannya mulai berubah dan bahagia. Sedang enak mengecapi kebahagiaan, Hasmudi muncul di tengah-tengah kebahagiaan mereka berdua setelah Dato Darwish menemui kecelakaan. Bermulalah satu lagi dugaan yang hebat buat Yuna. Apabila Dato Darwish cemburukan dan membenci dirinya. Yuna di cemuh dan di caci.

Datin Rokiah ibu kepada Hasmudi terbau bahawa Hasmudi anaknya sukakan Yuna kekasih hatinya semasa di kampung dulu. Dia mengatur rancangan untuk menghapuskan Yuna, demi kebahagiaan Hasmudi yang akan bernikah bersama menantu pilihan hatinya. Sejak itu Yuna menjadi mangsa dengki dan tamak Datin Rokiah.

Akhirnya mendung berarak pergi, Dato Darwish telah menyesali perbuatannya. Datin Rokiah telah menemui ajalnya. Hasmudi akhirnya bernikah juga dengan pilihan orang tuanya. Dan Yuna hidup bahagia bersama Dato Darwish.


Akan di bentangkan semasa di ASWARA Finas Malaysia..2hb Mac Nanti... doakan yang terbaik Untukmu Yuna.. Amin...
 
 

No comments: