Ada Aku Kisah!


Manuskrip Ada Aku Kisah!

DI LARANG COPY PASTE!

HAK TERPELIHARA

TEKAN 'SIGN IN' ANDA DI DALAM LIST KESAYANGAN SAYA EKK...

Wednesday, September 19, 2012

Ada Aku Kisah! BAB 15


Ada Aku Kisah!


Hak Cipta Terpelihara. 
Jadi sebarang Copy paste ADALAH DILARANG SAMA SEKALI!
Jika ada kesilapan ejaan atau pun ayat, harap maklum manuskrip Ada Aku Kisah! belum lagi di edit oleh pihak EDITOR.

*photos credit to googles*


BAB 15

“Mak, seronok tak ada oven baru?”
Aku tersengih-sengih sambil kenyit mata pada Kak Long yang dari tadi resah aje duduknya di meja makan.
“Sukalah! Mau tak suka. Jenama luar Negara. Lama dah mak idamkan. Besar pulak tu.”
Mak dari tadi asyiklah mengelap cermin oven. Aku yang dari tadi duduklah memerhati di mana kotornya?
“Lepas ni bolehlah mak buat kek sedap-sedap. Mesti cantik rupanya kan mak.”
Wahh! Aku bukan main jek lagi. Demi saham Kak Long aku akan sedaya upaya memastikan mak akan terima Dato Borhan yang sebaya dengan ayah, di terima oleh mak dengan hati terbuka. Tentang Abang Kamal kita reserved dulu, untuk aku? Hehee.. manalah tahu, kalau ada jodoh tak ke mana.
“Kau jangan nak mengada-ngada Siah nak guna oven baru mak ni. Nanti kau bakar satu rumah! Naya! Bukan murah oven ni kau tahu Siah.”
Aku telan air liur. Mak tak habis-habis ungkit pasal kisah dulu tu. Dah dapat oven baru pun nak ungkit lagi.
“Siah tahulah mak. Mak tak perlulah risau. Kalau Siah rasa nak buat kek Siah akan guna oven mak yang lama tu.”
Aku menjawab dengan nada merajuk. Memang aku merajuk pun!
“Jangan nak mengada!”
Aku tarik muka 14! Macam mana aku nak rajin memasak kalau mak sampai sudah tak percayakan aku langsung? Pakkal aje ada Kak Long,kalau tak dah lama aku angkat punggung, berkurung dalam bilik!
“Mahalkan oven ni Sue? Ribu-ribu ni. Mak pernah tengok dalam tv jenama jenis oven ni. Chef-chef luar negeri semua guna oven yang ni lah! Sama macam yang Sue belikan mak ni hah!”
Mak betul-betul teruja. Ceria sungguh nampaknya. Mengelap tak sudah dari tadi.
“Memang mahal mak. RM4800. Antara yang terbaik di pasaran sekarang ni.”
“Mak oiii! Mahalnya! Kenapa kau beli Sue? Membazir duit aje. Kau kan banyak nak guna duit.”
Mak terkejut beruk! Aku pun terkejut sama. Terkejut sebab mak menjerit! Sakit telinga aku. Cepat-cepat aku menyampuk.
“Mestilah mahal mak. Lepas ni mak nak buat kuih pau dah tak payah guna periuk kukus. Guna oven ni aje tau. Kukus.. Panggang... Kukus.. Panggang.”
Aku tiru macam iklan MasterChef Malaysia.
“Jangan menyampuk Siah! Mak tengah bercakap dengan Kak Long kau.”
Aku yang macam badut dok mengulang iklan dalam tv terus terdiam! Ishh... garang betul mak aku! Dapat oven sebegini besar dan canggih pun macam tak bersyukur.
“Bukan Sue yang belikan. Tapi err.. err...”
Kak Long tergagap-gagap. Aku telan air liur. Inilah bab yang paling susah aku nak hadapi. Bab bila nak terangkan dari mana datangnya duit sebanyak tu!
Cakap ajelah duit Kak Long! Aku menjerit dalam hati. Tapi takkan mak nak percaya duit Kak Long ada sebanyak tu. Ya, lah Kak Long kan baru aje bekerja.
“Kalau bukan kau siapa? Siah yang paksa kau beli ke Sue?”
Mak jeling aku ketat-ketat. Aku buat-buat tak nampak. Aku kecut perut sebenarnya!
“Siah! Kau ya yang paksa Kak Long belikan mak oven besar ni?”
Ehh! Mak ni babitkan nama aku pulak! Kalau aku ada duit sebanyak tu dah lama aku beli biskut oreo segudang! Stok untuk aku kunyah bila kelaparan!
“Mak ingat tak Dato Borhan? Bos tempat Sue kerja tu?”
Aku pandang dan renung wajah Kak Long tanpa berkelip. Aku pandang pulak wajah mak sambil terkebil-kebil. Serius ni! Aku dah seram sejuk satu badan!
“Dato yang kaya tu? Dato yang tua sebaya dengan ayah kau tu Sue?”
Kak Long mengangguk perlahan, sugul aje wajah Kak Long. Kesian Kak Long mak cakap Dato Borhan sebaya dengan Ayah.
“Betul mak! Dato Borhan yang kaya-raya tu lah!”
Aku susah-payah menyampuk. Kasi saham Dato Borhan UP sikit!
“Kau diam Siah! Jangan menyampuk orang tua berbual. Bercakap macam kau kenal Dato tu!”
 Amboi! Mak garangnya dia. Aku telan airliur.
“Jadi oven yang mahal ni Dato tu yang belikan untuk mak? Untuk apa? Kau mintak duit Dato tu ke?”
Tegas betul suara mak. Aku telan air liur. Tiba-tiba perut aku memulas. Mulalah nak terkucil! Nak aje aku lari ke tandas. Kesiankan Kak Long aku matikan hasrat aku nak ‘melepas’.
“Hadiah untuk mak laa... Esokkan hari jadi mak. Mak dah lupa ke?”
Phewww lega! Sebelum Kak Long terkial-kial nak cari idea. Aku lebih dulu dapat idea!
“Hadiah?? Hadiah apanya!”
Suara mak semakin nyaring. Terbeliak mata mak. Aku pulak terkebil-kebil. Hidup perlu di teruskan. Aku cover line lagi.
“Kiranya hadiah birthday mak lah ni... mak ni pun. Dapat hadiah pun tak suka.”
Aku ceriakan muka aku yang tak berdarah.
 “Kau ni kan Siah! Menyampuk aje bila orang tua bercakap!”
GULP!
Aku hampir kejang! Apa taknya mak tengking dan jeling sampai tenggelam biji mata mak yang bulat tu!
“Err..macam ni mak... masa isi borang kerja dulu kan Sue kena isi latar belakang keluarga. Jadi Sue letaklah tarikh lahir mak, ayah. Lan dan Siah. Kat opis semua keluarga ibu dan ayah, adik-beradik akan dapat hadiah kalau tiba tarikh ulang tahun.”
Pheww! Lega betul aku! Mujur Kak Long cepat cover line. Kalau sesaat lambat Kak Long berbunyi aku memang dah nak mengaku aje tadi. Selamat!
“Betul ke ni? Mak macam tak percaya aje. Bagi hadiah oven mahal macam ni? Hairan betul. Apasal Dato tu murah hati sangat? Jangan buat baik sebab ada udang sebalik batu. Mak tak nak Dato yang tua tu jadi menantu mak! Selisih!”
Aku dan Kak Long berbalas pandangan.
GULP!

........................

Sambil bantu Kak Long kupas kulit kentang aku asyiklah berfikir macam mana dengan kes Kak Long tu. Mak macam tahu-tahu aje rancangan kami berdua. Kak Long macam dah putus asa. Aku pulak semakin bersemangat nak bantu Kak Long jangan sampai terpaksa terima lamaran dari Abang Kamal.
Aku bukan apa, kesian pada Kak Long. Cinta terhalang.
Aku memanglah belum pernah bercinta, tetapi aku selalu tengok cerita dalam drama di tv. Ada tu sanggup lari ke Thailand bernikah! Aku tak nak Kak Long jadi macam tu. Lepas tu tak balik bertahun-tahun. Puasa dah nak dekat ni. Hurmmm.. aku melepaskan sebuah keluhan yang amat berat!
“Kak Long.”
Aku panggil Kak Long yang sedang sibuk menumis bawang dalam kuali. Perut aku memang sejak azali bukan boleh terbau orang menumis sentiasa berbunyi.
“Psstt.. Kak Long.”
Aku panggil lagi, kali ni kuat sedikit tetapi masih berbisik.
“Ya, ya ada apa?”
Kisahnya dalam sibuk menumis Kak Long tengah sibuk curi-curi berbalas twitter. Mesti dengan Dato Borhan yang tua tu kan.
“Kak Long, Siah nak tanya sikit ni.”
“Psstt.. nanti dulu! Mak mana?”
Kak Long terjengah-jengah. i-pad Kak Long sorokkan dalam kocek skritnya yang meleret ke lantai. Kalau akulah pakai skirt labuh macam tu, aje memang dah lama aku tertonggeng kat celah tong gas!
“Mak tak ada. Kat rumah Acik Munah.”
Kali ni aku tak berbisik lagi. Sebab pintu depan aku dah kunci dari dalam.
“Adik dah kunci pintu? Pasti?”
Aku mengangguk laju. Aku menyeringai macam Bobo.
Kak Long sepantas kilat keluarkan i-pad dan sambung ber twitter! Perghhhhh!
“Kak Long, Siah nak tanya ni.”
“Err.. ya! Ya! Nak tanya apa? Sorry dik.”
“Alaa.. Kak Long ni dari tadi Siah nak cakap. Kak Long twit dengan Dato tu eh?”
Aku mengenyit nakal. Kak Long langsung tak senyum macam selalu. Laa dah kenapa pulak ni?
“Tak. Pasal kerja.”
“Kenapa Kak Long?”
Kak Long melepaskan sebuah keluhan. Tarik kerusi terus duduk.
Aku dah selesai kupas kentang. Terus capai ikan goreng dalam tapis. Panas dan rangup! Kak Long masak apa pun sedap!
“Kak Long nak kena ke Paris lepas balik dari cuti. Ada urusan kerja di sana.”
“Paris?! Wow! Best tu! Berapa lama Kak Long? Bolehlah nanti Kak Long bergambar di Eifel Tower.”
“Lama dik, mula-mula seminggu! Lepas tu 2 tahun bertugas di sana.”
“Peh! Lama tu! Kat sana susah tau nak jumpa nasi. Kalau ada pun entah halal ke tidak. Yang ada Cuma Pizza!”
Wah! Aku kan kan.. macam dah pernah bermastautin di Paris gitu!
“Mesti mak tak bagi.”
Aku cepat mengangguk, mengiakan kata-kata Kak Long. Sugul wajah ayu Kak Long.
“Eh! Kak Long. Pergi dengan siapa? Dengan Dato tu ya?”
Aku tersengih-sengih. Terbayang-bayang wajah tua Dato Borhan. Mungkin masa muda dia tampan orangnya. Sekarang ni tampan juga cuma rambut dia beruban! Tu yang aku lemah sangat tu. Uban ayah pun tak sebanyak dia!
“Haah lah. Projek besar ni dik. Membabitkan projek yang berbilion bukan juta!”
“Ish.. ish... dahsyat sangat tu Kak Long. Kaya betul ek Dato tu. Untung siapa yang jadi isteri dia kan kan.”
Aku tergeleng-geleng, sambil mata terjeling-jelingkan Kak Long. Tangan asyik mengutis ikan goreng dalam tapis. Dah luak 2 ekor dalam diam!
“Kak Long nak pergi ke? Janganlah Kak Long. 2 tahun lama sangat tu. Siah dah nak tamat sekolah. Ingatkan selepas exam Siah nak duduk rumah sewa Kak Long. Boringlah duduk sini asyik kena leter dengan mak tiap hari.”
Tiba-tiba hati aku sayu. Sepilah aku tanpa Kak Long di sisi.
“Dari tadi masak tak sudah?”
GULPP!!
Alamak! Bila pulak mak muncul ni? Kan ke aku kunci pintu dari dalam? Mustahil mak bawak kunci! Ajaib betullah mak aku!
“Dah nak siap dah ni mak. Dik, mana kentang?”
Kak Long terkocoh-kacah. Aku dari tadi hairan tak sudah!
“Macam mana mak masuk? Kan pintu Siah kunci dari dalam?”
Aku tergaru-garu dagu kemudian kepala aku. Hairan betullah!
“Kau tanya mak Siah? Kau kunci pintu dari dalam. Kunci kau tinggalkan kat tombol pintu luar sana tu hah! Kau ni kan Siah... Siah... bla.. bla.. bla....”
Laa... kisahnya!
 Tak pasal-pasal aku kena leter dengan mak.


 *Nama dan watak di atas tiada berkenaan dengan yang hidup atau pun yang mati*


Nantikan BAB...16 ;)

No comments: