Ada Aku Kisah!


Manuskrip Ada Aku Kisah!

DI LARANG COPY PASTE!

HAK TERPELIHARA

TEKAN 'SIGN IN' ANDA DI DALAM LIST KESAYANGAN SAYA EKK...

Monday, April 23, 2012

Sajian Istimewa Shahriah Abdullah


Assalammualaikum... Dan salam sejahtera buat semua teman dan peminat yang selama ini menyokong setiap karya dan penulisanku....

Syukur Alhamdulillah... Terima Kasih ALLAH...

Pada mulanya....
Dengan hanya berbekalkan minat yang terlampau mendalam di dalam dunia kulinari... mulalah menyimpan angan-angan dan impian.... impian yang pada mulanya ku sangkakan tidak mungkin akan berjaya ku realisasikan secara nyata... mana mungkin! Aku hanya seorang wanita biasa... Belajar pun tidak setinggi mana... Sibuk dengan pelbagai urusan... mana nak menguruskan hal dan urusan rumahtangga... tanggungjawab sebagai hamba ALLAH... belum lagi di campur dengan kerja penulisan yang terlalu aku minati.... maka ianya hanya menjadi impian sahaja... biarlah esok lusa akan ku fikirkan boleh atau pun tidak?


Memasak setiap hari buat keluarga tersayang dan ku kongsikan resipi masakan harianku di dalam blogs Masakan ku ini >>> The Writer's Is CooKING! 

Memasak...
Menghidang...
Ambil Gambar...
Edit gambar dan resipi...
Kongsikan di Laman Facebook >> Fan Page Shahriah Abdullah
Kemudian masukkan pula di dalam BLOGS MASAKANKU

Semuanya ku lakukan sendiri dengan niat ikhlas dan semata-mata hanya ingin berkongsi ilmu yang tidak seberapa itu buat keluarga dan teman-teman... dan tidak lebih dari itu.. pada awalnya...:)))



Ramai juga ahli keluarga dan sahabat di laman Facebook menyuarakan "Kenapa tidak di jadikan buku resipi?"
Bila dah ramai yang berbunyi... mulalah menyimpan angan-angan... mulalah memandang ke langit.. jari menongkat dagu... mata terkebil-kebil... senyuman meleret di bibir... 

Kenapa tidak?! dan semenjak itu.. masakan dan hidangan harian buat keluarga yang ku masak.. mulai ku kumpul satu-persatu... dari 1 sehinggalah beratus resipi hidangan harian telah berjaya ku taip dan ku jadikan manuskrip lalu ku simpan.

Sehinggalah satu hari, telah ku serahkan manuskrip resipi ku itu kepada pihak editor. Setelah bertemu dan berbincang, maka pihak editor bersetuju untuk menerbitkan manuskrip masakan ku itu...

Kita sebagai manusia hanya bisa merancang.. ALLAH MAHA BESAR... ALLAH JUA yang menentukan SEGALANYA... apa yang kurancangkan akhirnya 'TERTUNDA' dek kerana....


Senyuman menyenget tu yaa... Syukur Alhamdulillah.. dengan niat hanya sekadar ingin mencuba nasib di dalam sesi uji bakat MasterChef Malaysia *itu pun setelah di paksa oleh ahli keluarga* Uji bakat itu telah di adakan di salah sebuah Hotel terkemuka di seluruh Negeri dan aku telah memilih lokasi Johor Baharu.... dengan di hadiri beribu peserta.. terasa nasib diri memanglah tipis... Tapi akhirnya... berjaya juga terpilih dari beribu peserta di seluruh Malaysia.. dan aku telah berjaya untuk ke peringkat TOP 40! Syukur Alhamdulillah...


Setelah berperang bagai nak rak! di dapur MasterChef Malaysia... akhirnya... Berjaya ke peringkat TOP 24! bertarung punya bertarung! masa tuu.... panjangnya kalau nak di cerita panjang berjela.. tak sudah sebulan dua kalau nak di ceritakan pengalaman sepanjang berperang kat MasterChef Kitchen tu yaa.... Kisah pahit dan manis sepanjang di MCM.. telah ku abadikan di blogs yang satu lagi.. i ni biasa aje orangnya.. sederhana dari segi rupa dan harta... tapi bab BLOGS i memang kaya! heehehhe... >>> KENANGAN MANIS SEPANJANG DI MCM dan akhirnya....


Syukur Alhamdulillah.. aku hanya berjaya sehingga ke peringkat TOP 10! MasterChef Malaysia.... Pengalaman yang cukup indah dan tidak mungkin akan dapat di mana-mana pun. Ilmu yang di raih dari Pakar-pakar Chef terkemuka di Malaysia.. menambahkan ilmu dan semangat yang semakin berkobar-kobar. Jika dulu memasak hanya main pakai hidang begitu sahaja, ala-ala ceduk kuah dan bubuh dalam mangkuk, tabur bawang goreng... dahhh.. itu dulu... kini tidak lagi..:)) 


Segala masakanku di rumah berhidang ala-ala hotel bertaraf lima bintang! cewahhh.... semuanya dek pengalaman yang cukup Besar Nilainya.. tidak boleh di beli dengan wang dan apa jua.. segalanya hanya bermodalkan keyakinan diri yang cukup maksimum.. kekuatan fizikal dan mental dan selebihnya ku berserah kepada YANG MAHA ESA.... TERIMA KASIH ALLAH...

Syukur Alhamdulillah selepas sahaja bebas dari Berperang di Dapur MasterChef Malaysia.... satu lagi pertemuan dan perbincangan mengenai 'Projek Buku Resipi' yang tertunda sekian lama bersama pihak Buku Prima @ Grup Buku Karangkraf... Pertemuan dan perbincangan MUKTAMAD mengenai buku resipi yang bakal di terebitkan itu nanti.. antara kami bertiga....

Jutaan Terima Kasih buat Pengurus Besar Editorial: Sri Diah (sridiah@karangkraf..com.my)


Ucapan khas buat Puan Hjh Sri Diah.. *yang lain nak baca pun boleh* mintak ampun sangat kerana telah 'mengambil' foto Hjh yang sungguh ayu dan berseri itu dari FB yaa... kerana tiada gambar Hjh dalam folder Sha.. jangan marah tau.. nanti sha belanja kopi O panas seteko... muahhh.....

Dan Jutaan terima kasih juga khas buat... biasalah.. tak buh gambar pun semua dah kenal sifu tersohor i ni kan kan... tak lain tak bukan.. Tn Haji Mohd Ali....


Salam Tn Hj... pun mintak ampun... gambar tn haji yang cukup bergaya telah ku ambil dari FB... nampak begitu kacak dan bergaya! pun sama... nanti sha belanja Teh Peng satu teko! ampun sangat....:))

Jutaan terima kasih buat kesemua warga yang terlibat sehinggalah terbitnya SAJIAN ISTIMEWA SHAHRIAH ABDULLAH... terima kasih, hanya ALLAH SWT sahaja yang dapat membalasnya.. Aminnn....

Pengurus Besar Editorial: Sri Diah (sridiah@karangkraf..com.my)
Editor Kanan : Intan Zabidin (intan.zabidin@karangkraf.com.my)
Editor: Noorshawati Che Razali (noorshawati@karangkraf.com.my)
Pengarah Kreatif :Nor Azam Syah Bin Razmi (azam.syah@karangkraf.com.my)
Pereka Kreatif Kanan : Ahmad Firdaus Bin Abdul Razak (ahmad.firdaus@bukuprima.com.my)
Grafik :SharifahHazleza S.M.Halidi (sharifah.hazleza@karangkraf.com)
Zulkarnain Maula Ahmat (zukamaula@gmail.com)
Jurugambar : Jasmi Baba (jasmi.baba@karangkraf.com.my)

Dan Jutaan Terima Kasih buat insan yang cukup banyak membantuku sepanjang 'shooting SAJIAN ISTIMEWA SHAHRIAH ABDULLAH' dan insan istimewa itu ialah..... beri tepukan gemuruh berserta guruh!!!!


Jutaan terima kasih juga ingin ku ucapkan buat adik kesayanganku... selaku editor sepanjang pengambaran buku resipi ku itu.. adik kesayangan i yang satu inilah yang paling banyak membantu... terutama jadi tukang gelak bila i dok berceloteh dan memberikan 'petua' sambil memasak di dapur ku itu... hehhe.....


Editor: Noorshawati Che Razali (noorshawati@karangkraf.com.my) orangnya cukup manis... jelingan cukup manja sekali.. *lihat gambar atas* hehhe.. masih singgle tetapi sudah ada yang cop! hehhe.. Tie cayangg.. Kak Sha nak mintak ampun juga yaa.. terpaksa 'cilok' gambar Tie dari FB... hadoii... dah berapa keping yang ku 'cilok' tu ekk... nanti kak sha belanja Tie Paplova << ini hanya dia sahaja yang tahu hehhee....

Jutaan terima kasih juga buat... hah! yang ni.. memang special... masa mula-mula jumpa dulu.. banyak kali i gosok mata.. ingatkan Mr K heheee.. 


Jurugambar : Jasmi Baba (jasmi.baba@karangkraf.com.my)
Selaku jurufoto yang cukup profesional... kacak, bergaya.. steady aje ekk.. bang Mie ni.. terima kasih Bang Mie.. dan sama juga seperti di atas.... mintak ampun sangat sebab 'cilok' gambar Abang Mie yang segak bergaya tu yaa... nanti sha belanja Sup Gear Box 1 mangkuk besar naa... tq Bang Mie.. masih ku ingat kenangan lalu bersamamu.... cewahhh...:))

Dan Syukur Alhamdulillah.... setelah bertungkus lumus menyedia, memasak, menghidang selama beberapa hari di kediamanku yang tidak seberapa itu.. akhirnya.. selang beberapa bulan.. dulunya impian, angan-angan yang tidak mungkin menjadi kenyataan dan akhirnya... dengan berkat doa dan usaha yang gigih.. maka lahirlah...
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:

 :
:
:
:
:
:
:
:
:

Kisah bersambung..... 
'The Making Of Sajian Istimewa Shahriah Abdullah'
 'Di Sebalik Tabir Sajian Istimewa Shahriah Abdullah'
:
:
:
:
:



:

tunggu yaaa.. banyak lagi yang ingin ku kongsikan... :)))
:
:
:
:
:

TATA!!

3 comments:

Uncle Lee said...

Hello Shahriah, my bahasa is out of tune, sebelum Merdeka, so will comment in Mat Salleh talk.
Was at Amelia's blog and impressed by your outstanding credentials. Very impressive. Outstanding.

Can see you have a 5th Dan Black Belt in baking and cooking. Others may cook or bake, but you make everything a creation, a masterpiece.
And using that special ingredient called 'love'.

Wayyyy to go, Shahriah! Have fun, and keep a song in your heart.
Best regards.
Lee.

Shahriah Abdullah Novelis said...

Hi! Mr Lee... waaahhhh i was so impressed yet jakon! because this is my first time.. a handsome guy's put a very lovely coments in my blogs... huargghhhh feels like crying!!!

Tq so much for the compliments... tq so much *sambil tunduk hormat.. tak angkat topi tapi angkat tangan!* hehhee..

tq for dropping by Mr Lee... tq!

Queenie said...

Salam sha...

one word, KAGUMZ...

well done dear!