Ada Aku Kisah!


Manuskrip Ada Aku Kisah!

DI LARANG COPY PASTE!

HAK TERPELIHARA

TEKAN 'SIGN IN' ANDA DI DALAM LIST KESAYANGAN SAYA EKK...

Thursday, January 5, 2012

Dari mana datangnya Idea....

Dari mana datangnya Idea....


Assalammualaikum.... Ramai sangat yang bertanya di Laman FaceBook.. macam mana I menulis? macam mana I dapat idea?? macam mana cari Idea?? di pendekkan cerita ramailah yang bertanya... okay N3 kali ni I nak share secara terperinci bagaimana i mendapat idea.. dan macam mana i menulis... rasa-rasanya sebelum ini dah pernah share kat blogs.. tapi agaknya ada yang tak perasan.. so kali ni i share lagi yaa...:))

Bila orang bertanya... bagaimana Shahriah menulis dan mendapat idea.. bukannya i tak nak jawab... tapi pada i lahkan setiap penulis masing-masing ada cara tersendiri. Tu yang susah nak menjawab tu hehee.. so sekarang i harap terjawab lah yaa..:)))

Pertama sekali....


sebelum memulakan penulisan atau menulis manuskrip *taip* bukan tulis hehee... okay Shahriah akan pastikan segala urusan dunia luar selesai dan tiada gangguan. Contohnya jika ada appointment penting, majlis kenduri-kendara, majlis undangan, bisness atau apa jualah yang bisa menghadkan masa Shahriah untuk berlama-lama di depan PC tu hah.. akan Shahriah selesaikan dahulu.. dan pilih tarikh atau bulan yang sesuai untuk mula berkarya.

Yang kedua...

Bila dah tetapkan hari, tarikh atau bulan tu... masa ni.. i akan beritahu kesemua ahli keluarga i oke.. termasuk Bonda, Abang, Kakak, Adik, Kawan rapat dan sehaluan dengannya. *TAK FREE SEDANG SIBUK MENULIS* itu alasan i, Yang bestnya tu semua dah faham dah.. memang tak akan cari i dalam tempoh sebulan dua.. hehee.. by sms aje akan di layan.. tu pun balas lambat cikit! hehhee...
 hah! masa tu lah baru mula menanguk depan PC...no Shopping! no Leisure at all!!!! no HP! no Internet *psstt kekadang tu nyambil2 menaip tertekan dan terjengah jugak FB* hehee.... Urusan rumahtangga awal-awal selesaikan dulu, mengemas dan memasak sebelum pukul 9am... *lauk-pauk tinggal hangatkan di Microwave oke kengkawan* mula jam 9am dan selesai jam 5 petang sama macam waktu you all pergi kerja... ala-ala macam pergi opis gitu kan.. memang pun.. i bersiap macam pergi opis tau.. *cuma tak pakai kasut kat dalam mini opis i tu hah* pengsan!
Situasi masa tu.. mestilah tenang dan tiada gangguan langsung! sunyi dan sepi aje rumah i oke... sepi dan sunyi... sepi dan sunyi.. <<<--- sila ulang berkali-kali yaa... :)))

Yang ketiga

Okay.. bila dah bersunyi-sunyian dalam opis i tu kan.. masa tu.. apa yang i buat ialah.... mengais dan kumpulkan idea-idea yang sentiasa bermain dan berlegar-legar di kepala i ni hah! masa tu... termenung.. mata terpejam celik... <<<<--- masa ni kan.. belum tahu apa tajuk dan tema yang macam mana... tapi i memang dah sebati dengan cerita kisah CINTA, KONFLIK RUMAHTANGGA, KELUARGA DAN TAULADAN <<<---- macam mana punya pusing pun..inilah i punya Style apabila mencari atau dapat idea untuk dijadikan manuskrip...

Dari mana datangnya idea??? hah.. nak ceritalah ni....
Masa tu.. kepala ni dok ligat berputar.... dan putar.... heheee...


Mula teringatkan di mana-mana lokasi percutian yang pernah dilawati... dan mula membayangkan suasana seperti berada di situ dan sedang memerhatikan tiap watak yang boleh dijadikan cerita yang bakal di garap....


Masa tu lah... baru dapat idea.. tulis dulu nama-nama watak... Heroin 1, 2, 3, 4 dan seterusnya... mulalah membayangkan wajah, perwatakan tiap watak tu.... macam kat *gambar atas tuu* hah! macam tulah i tulis... kemas-kemas dan jelas *walaupun i sorang aje yang faham oke...* hehee.... *tahukah anda itu sahaja yang i tulis.. selebihnya terus kutaip.. no draft at all... :))

Dan.. bila nak cari lagi idea tu... i mulalah imbas semula pengalaman yang pernah berlaku depan mata....


Nak.. nak kalau tiba musim hujan... perghhh masa nilah Idea mencurah-curah keluar.. ala-ala feeling gituh! bila tiba bab sayu atau sedih atau frut kena tinggal kekasih tu.. hah! masa musim hujanlah yang i paling suka tulis....TAIP! TAIP! TAIP! Jari mulalah laju mengetuk key-board... hujan malam sahaja oke...
 hujan siang *i tido!* hehee... <<<--- serius ni oke....:)))


Tiba bab ni... *gambar di atas* memang idea pun mencurah-curah.... nak-nak tengah bab sedih atau pun ala-ala bertaubat gitu.. tak pun kena tinggal dengan kekasih hati... aduhaii... hati sayu aje tiba-tiba.. masa nilah waktu yang paling sesuai nak tulis bab sedih atau rindu-rinduan! TAIP! TAIP! TAIP! *you all tak tengok muka i masa tu.. i selalu buh cermin depan PC.. kekadang bila terpandang muka i yang sedang menghayati tiap watak tu kan... dalam hati cakap cam ni.. *Eh! kenapa macam tuh!* hehehe... <<<--pengakuan jujur oke..:)) cewahhh.. tak pun bab.. ala-ala pulang ke pangkal jalan gitu... hah! memang sesuaiii.... <<<---juga jujur ni oke...:)))


Jangan tak tahu yaa.. kalau i berjalan makan angin tu... dalam sesak-sesak orang ramai dan dicelah-celah orang ramai tu jugak bermacam idea yang i dapat kumpul.. masa ni bermacam dan pelbagai watak yang i dapat garapkan...:))) yang ganas! yang manis dan ayu! yang ala-ala bengong! pun ada... pendek kata.. macam-macam ada...:))) <<<-- juga pengakuan jujur... so elakkan dari bersesak dengan i yaa hehehee... gurau aje ekk...


Bila tiba bab romantis *gambar di atas* wahhh!!! masa ni kan... hah! bila tiba bab cinta.. romantis aje memang menderu-deru idea terkeluar... kekadang sampai tak sempat nak taip! idea lebih laju dari i mematuk key-board! <<<--- juga kenyataan benar.. tu yang kalau menaip atau menulis i non stop! dan masa untuk i siapkan tiap buah manuskrip juga cepat! sebab berlumba dengan jari dan idea hehee...:)))

Tak pun gambar bunga....


Masa nilah nak tulis yang jiwang-jiwang.. ala-ala hati berbungaa aje gitu.... <<<--- memang benar oke...:))

Itu bila idea datang mencurah-curah..
:
:
:
:
:
:
 bila dah tak ada idea..
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
 i stop sehari tak menaip atau menanguk depan PC.. pergilah jalan-jalan melihat dunia luar sana tu hah! kiranya release stress....
:
:
:
:
:
:


Dan kekadang tu... *selalu dan kerap kali!* hehee.. bila tengah makan nasi lemak... atau tengok bungkusan nasi lemak tu pun dapat idea... apalagi! taiplah... selagi idea ada... takut hilang dan watak atau jalan cerita tak hidup dan tak best!
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
Setiap masa tak sabar-sabar nak selesaikan.....
:
Cepatlah! selesai! cepatlah!
:
:
Haaa.. sampai macam tu sekali tau... nak-nak kalau tiba bab kes berat aduhaii.. rimas betul! bab cinta tak per hehe.. suka :))

yer.. menaip.. menaip dan menaip.. sehinggalah jadi satu manuskrip... cara i pulak.. tiap kali menaip tu.. tiap-tiap bab i akan terus edit... jadi cerita tetap bersambung dan tidak tergantung.... bila dah selesai menaip atau taip ~TAMAT~ terus ler print dan dah boleh hantar ke meja pengarang! fuhh masa tu Hanya ALLAH SWT sahaja yang tahu betapa leganya i masa tu tau....
:
:
:
:
:
SENYUMMMM....................:)))))) dan LEGAA!!!!!!!


Bukan mudah nak menjadi penulis... bukan mudah nak mencari idea dan memastikan cerita sedap, tiap watak hidup dan cerita penuh debaran dan cabaran! semuanya perlukan pengorbanan yang amat besar.. pulak i ni jenis tak suka berkerja bertangguh atau tersengguk-sengguk.. so kerja nampak susah tetapi bila dah selesai... SENYUM LEBORRR.... masa tu dah boleh kembali kepada dunia asalku!

Yehaaa!!! Dah boleh join apa jua aktiviti keluarga.. kalau tak.. badan ada di tengah-tengah kelompok keluarga.. tetapi fikiran bersama dunia penulisan yang tak beres lagi tu.. menjiwai tiap watak dalam tiap karya yang di reka.. tidak semudah itu... yang membeli dan membaca hanya tinggal membaca dan menyelak... yang menulis... terpaksa.. mereka tiap watak.. mereka tiap konflik.. dan segalanya perlu ada jalan penyelesaian... aduhaiii memang penat! tak pernah jadi watak bengis dan garang.. jadilah ko kat dalam manuskrip yang kau reka tu ekk... dari tak cun dan cacat.. jadilah kau manusia yang kau cipta dan reka tu yaa.. aduhaii kalau nak dijelaskan satu persatu memang tak tertulis dalam blogs i ni tauu.... renung-renungkan... bukan mudah untuk menjadi seorang yang bergelar PENULIS... namun kepuasan tetap ada! tiap kali manuskrip DI HANTAR DAN DITERIMA OLEH EDITOR.. KEMUDIAN DITERBITKAN.... tiap kali itulah... SENYUMAN PENUH KESYUKURAN... penat lelah membuahkan hasilnya...:)))

Sekarang ada idea LAGI TAK?????


Semestinya!!!! tangan ni dah gatal dah nak mula menaip.. kisah sepanjang berada di Gelanggang MasterChef Malaysia!!!! Idea dah ada... tinggal tunggu masa yang sesuai aje nak mulakan nih! memang sengaja ku lambat-lambatkan.. semenjak kena *kurung di gelanggang MasterChef Malaysia* tu kan.. rasa sayang sangat nak bersusah payah.. macam nak santai-santai forever! hehe.. ish mana boleh! i memang tak reti dok diam.. sekarang ni pun sedang tumpukan projek seterusnya... *BUKU RESIPE* Insyallah.. soon... tunggu yaa nanti i update lagi tau.... sekarang baru you all tahukan macam mana i dapat idea... selalu yang tanya.. apa tips nak berkarya tu... aduhaii tak reti nak menjawab.. sekarang rasanya dah terjawablah ya... tiap penulis tidak sama cara.. so kalau you all minat sangat nak jadi penulis... Tips ringkas dari i... Fokus, Tumpukan perhatian terhadap dunia penulisan... tinggalkan yang santai-santai tu... bila dah mula menaip *BAB 1* silalah habiskan yaa.. jangan disimpan idea tu... kalau keputusan idea... cuba makan nasi lemak! hehe... okaylah.... setakat ini dahulu cerita i yaa.. nanti sambung lagi.... take care and smile always...:)))

Assalammualaikum....


TATA!!!

8 comments:

Anonymous said...

Salam KAK SHA... ape kate kalo akk buat satu novel tentang suka duka sepanjang berada dalam Masterchef Malaysia.....cadangan jer...best la Kak Sha dlm MCM...sempoiii..!!...hehehe..

Shahriah Abdullah Novelis said...

Salam dik.. semestinya memang itulah next manuskrip yang bakal akak tulis.. tunggu yaa...:))))

Ugly Cinderella said...

tak sabar nak tunggu novel yang terbaru sha ni.... namun tetap teruskan pencarian novel2 sha yang terdahulu....

Shahriah Abdullah Novelis said...

Salam Ugly Cinderellah..:))) terima kasih diatas sokongan tu ya.. Insyallah sentiasa akan di update.. jangan lupa jadi follower tau..tq..:))

RedRoza said...

Red dulu suka berkarya, tapi setiap kali member suruh hantar ke publisher Red kata hanya utk simpanan peribadi. srkg nih dh tbuka hati nak menulis utk semua....jadi sy start dngn blogging.

Shahriah Abdullah Novelis said...

Red.. tahniah! yeruskan minat adik tu yaa.. yang penting ada minat.. Insyallah akan menjadi kenyataan kalau kita sentiasa yakin, fokus dan tekun dalam melakukan apa jua...:)))

Shahriah Abdullah Novelis said...

Tq so much Ibu Gebu muahzzzzzzzzz

QasehnyaRania said...

salam kak sha...ciksu datang menjenguk blog akak..baru terjumpa..hehehe

bukan senang kan nak menulis...good luck yer akak